FAQ Fröbergs RFID/Fingerprint Timemoto

FRÅGOR OM INSTALLATION 

Det står ”Welcome See Quick Installation Guide” i terminalens fönster. Hur får jag bort det?

Du har missat att köra ”Quick installation guide” enligt vår manual. Kanske har du manuellt gått in i menyn i terminalen och ställt in nätverket eller enbart pluggat in en nätverkskabel och anslutit terminalen i programvaran.

För att åtgärda detta trycker du ”Menu” på terminalen och bläddrar ner och trycker ok på ”System settings”. Sedan bläddrar du ner och trycker ok på ”Reset”. Då kommer terminalen startas om och visa ”Welcome” skärmen igen.

Guiden körs lättast med en enhet som kan ansluta till trådlöst nätverk. Har du ingen dator med trådlöst nätverkskort, kan du använda en surfplatta eller en mobiltelefon.

Leta upp ett trådlöst nätverk med namnet ”TimeMoto-XXXXXX” (där X är ett unikt nummer för din enhet.) Inget lösenord behöver anges.

När du är ansluten till nätverket, öppnar du webbläsaren och går till adressen 192.168.8.1

Följ sedan stegen för att ställa in terminalen. 

Kan man lägga in programvaran TA/TA+ på flera datorer eller på en server?

Programmet är tänkt att användas på en dator. Vill man använda systemet på flera datorer rekommenderar vi vår cloud-lösning.

Jag ska byta dator, hur flyttar jag TA-programmet?

Ta en backup på din databas. Det gör du under Fil/Preferenser/Backup till disk.
Installera programmet på din nya dator.
Läs in backup-filen. Det gör du under File/Preferences/Återställ från disk.

Eventuellt behöver du sedan också ansluta terminalen på nytt

Du bör sedan avinstallera programmet på din gamla dator.

FRÅGOR OM LICENSIERING AV PROGRAMVARAN

Hur licensierar jag mitt demoprogram? Försvinner informationen i programmet?

Inom 30 dagar från ditt köp kommer du få en licensnyckel med e-post för att licensiera programmet.

Du licensierar programmet genom att välja Fil/E-postadress i menyn. I den grå rutan under Ange licenskod skriver du licensuppgifterna. Observera att användarnamn är den e-postadress vi angivit i ditt licensmail (pm@frobergs.se, pm1@frobergs.se, pm2@frobergs.se, pm3@frobergs.se eller pm4@frobergs.se), det är inte din egen mailadress du ska ange. Klicka därefter på Acceptera licens.

All information du har i programmet blir kvar efter licensiering.

Jag har redan registrerat programvaran på Safescan. Varför får jag en licenskod från er?

Meningen är att du ska använda programmet i demoläge (Trial) tills du får licensuppgifter från oss. Syftet med detta är att du ska kunna returnera systemet om du av någon anledning inte är nöjd. Programmet fungerar som vanligt med full funktionalitet tills du får din licenskod. Detta beskrivs i installationsmanualen.

Om du ändå registrerat din programvara hos Safescan har du fått tillgång till en enklare programvara som saknar flera av de funktioner som finns i den programvara du köpt av Fröbergs. Kontakta oss så hjälper vår tekniska support dig med att licensiera korrekt programvara. Ha gärna mailet med dina licensuppgifter tillgängligt.

Jag har glömt mitt licenskod? Hur kan jag få den igen?

Kontakta oss, helst per e-post, och skriv ditt företagsnamn och organisationsnummer så skickar vi dina licensuppgifter igen.

 

FRÅGOR OM PROGRAMMET TIMEMOTO

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter till programmet. Hur gör jag nu?

Som användarnamn kan du ange administratörens användar-ID-nummer. Ofta är detta ”1” eftersom man ofta registrerar administratören som första  användare. Om du inte kan minnas att du valt något särskilt lösenord, kanske du inte har valt något lösenord. Då har systemet valt ditt användar-ID-nummer också som lösenord. Om du inte har en aning om användarnamn och lösen så prova först med Användarnamn ”1” och Lösenord ”1”.

Om detta inte fungerar så kan du kan logga in med din licensnyckel som du fick i samband med köpet. Användarnamnet är mailadressen (pm@frobergs.se, pm1@frobergs.se, pm2@frobergs.se, pm3@frobergs.se eller pm4@frobergs.se). Lösenordet är din licensnyckel (i formatet XXXXX- XXXXX- XXXXX- XXXXX- XXXXX). Om du inte har kvar din licensnyckel så kontakta oss, helst per e-post, och skriv ditt företagsnamn och organisationsnummer så skickar vi dina licensuppgifter igen.

När du kommit in i programmet kan du kontrollera dina ordinarie inloggningsuppgifter och ändra dem om du vill. Se separat fråga om hur du ändrar lösenord.
 

Hur ändrar jag lösenord i programmet?

Välj Ändra/ Användare

Dubbelklicka på den användare du vill redigera

Klicka på Systemdata till vänster

Klicka på Ändra lösenord

Skriv in det nya lösenordet. Välj enbart siffror som lösenord om du vill kunna logga in på terminalen med lösenord.

Klicka på Ok

Klicka på Spara längst ned

Synkronisera användardata med terminalen (tillvägagångssätt beskrivs i manualen)

Vad betyder ”Signerad av systemet” i rapporten?

Om någon glömmer stämpla ut blir man automatiskt utstämplad när schemat tar slut, och det står ”Signerad av systemet” i rapporten.

 

FRÅGOR OM RFID-BRICKOR/KORT

Våra RFID-brickor fungerar inte. Vad är fel?

Prova att hålla upp brickan mot terminalen och se om du får ett bip-ljud. Om du inte får det är det fel på brickan. Kontakta oss så skickar vi en ny bricka.

Om terminalen känner av brickan men inte kan koppla det till en användare ligger fel RFID-nummer registrerat i terminalen. Börja med att säkerställa att terminalen och programvaran är synkroniserade. Följ instruktionerna i vår manual för detta.

Om synkronisering är gjord och det ändå inte fungerar, gör så här:

Gå in i programmet och välj Ändra/Användare

Dubbelklicka på den användare du vill redigera

Klicka på Identifikation

Kontrollera att det nummer som står i fältet för RFID är samma nummer som på den bricka som inte fungerar. Om det är samma nummer så prova att skriva siffran 1 framför numret. (Vi har under 2018 haft enstaka problem med leverans av brickor där det graverade numret på brickan saknar den inledande siffran ”1”). Kom ihåg att synkronisera efter eventuell justering.

Om det ändå inte fungerar så rekommenderar vi att brickan registreras i terminalen (se fråga nedan).
 

Hur registrerar man en bricka i terminalen istället för datorn?

  1. På terminalen trycker du på MENU.
    Om du har skapat en användare med behörighetsnivån Supervisor och synkroniserat användaren till terminalen kommer displayen att visa ”Vänligen verifiera”. Om terminalen inte har någon Supervisor kommer du direkt till menyn..

    Om verifiering krävs Ange ID för Supervisor (t.ex. 1) på terminalens tangentbord. Displayen visar ”Användar-ID” samt det värde som du just angav. Tryck på OK för att verifiera användarens ID-nummer. Ange det numeriska lösenord som definierades när användarprofilen skapades, och tryck på OK . Menyn visas nu på terminalens display.
  1. Välj ”Användarhantering” och tryck på OK .
  2. Använd pilarna för att navigera igenom användarlistan och markera önskad användare. Tryck på OK för att komma till användarprofilen.
  3. Välj ”Redigera” och tryck på OK .
  4. Använd pilarna för att markera ”Bricka nummer” och tryck på OK .
  5. Följ anvisningarna på terminalens skärm för att registrera kortet/brickan. Kom ihåg vilket kort/bricka som hör till vilken användare.
  6. Upprepa processen för alla användare.
  7. När du lagt till RFID-brickor/kort måste du synkronisera data med programmet. Eftersom RFID-brickan/kortet lades till vid terminalen måste du synkronisera i riktningen ”TM > PC”. Läs mer om synkronisering i vår manual.

Vi vill använda våra befintliga RFID-brickor. Vilken typ av RFID-brickor fungerar?

Vår terminal läser EM-4200 och EM-4100.




Kontakta en säljare
Klicka på namnet eller ring!

Elin  0122-861 01
Stämplar, Namnbrickor

Patrik   0122-861 10
Planeringstavlor, Nyckelskåp

Thomas  0122-861 08
Stämpelur & Tidsystem

Anncha  0122-861 14
Skyltar, Flaggor, Profil, Packtejp, Trycksaker